Te hard

Uit: de krant van Midden-Drenthe

De helft van de automobilisten rijdt te hard op de Haarweg in Nieuw-Balinge. Drie elfjarigen presenteren onderzoeksresultaten

Drie leerlingen van de Mr. Siebringschool in Nieuw-Balinge hebben vanmiddag de resultaten van hun onderzoek naar de verkeersveiligheid rond hun school gepresenteerd. Jill, Sverre en Leon hadden daarvoor niet alleen schoolgenootjes, maar ook gasten uitgenodigd die beroepsmatig met verkeersveiligheid bezig zijn.
Wijkagent Karin Fekkes woonde de presentatie bij, net als Mark Koops, medewerker verkeerszaken van de gemeente Midden-Drenthe, Hielke Verbree, Coördinator Programma Gedragsbeïnvloeding Verkeersveiligheid Zuidwest-Drenthe, en Bennie Slomp, voorzitter van Plaatselijk Belang Nieuw-Balinge. Ook Herman Gebben, directeur-bestuurder van Kits Primair was aanwezig.

Alles zelf

De 11-jarige leerlingen zitten in een plusklas van Henny Roosenburg, die als vrijwilliger betrokken is bij de Mr. Siebringschool en de kinderen extra uitdagingen geeft. ,,Ze kregen de kans onderzoek te doen en kozen toen zelf voor verkeersveiligheid’’, vertelt ze. ,,Jill, Sverre en Leon hebben het zelf allemaal gedaan en maakten het onderzoek steeds groter. De leerlingen verdienen een mooie afsluiting van hun project, dus hebben we besloten er een presentatie van te maken.’’

Snelheid gemeten

De drie jonge onderzoekers ontvingen de gasten met koffie, thee en cake en vertelden daarna om beurten over hun onderzoeksmethoden en -resultaten. ,,We hebben een enquête gemaakt en die laten invullen door leerlingen, ouders en leerkrachten’’, aldus Sverre. ,,En we hebben een snelheidsmeting gedaan op de Haarweg. Daaruit bleek dat 50 procent van de automobilisten te hard rijdt. Je mag er 30 kilometer per uur en we hebben een meting gedaan over een afstand van 100 meter. Met een stopwatch namen we de tijd op en we hebben zelf uitgerekend in hoeveel seconden ze honderd meter moesten afleggen om niet te hard te rijden.’’

Krap

Jill vertelde dat ze daarnaast de breedte van de Haarweg én de breedte van een vrachtwagen hebben opgemeten. ,,Zo hebben we ontdekt dat het best smal is voor één vrachtwagen, maar dat twee vrachtwagens elkaar bijna niet kunnen passeren. Ook met een personenwagen is het krap.’’ De kinderen zeggen blij te zijn met de klaarovers die ‘s middags helpen bij het oversteken, maar vinden het jammer dat er te weinig vrijwilligers zijn voor de ochtenduren.

Markeringen op de weg

De onderzoekers kregen van Mark Koops het advies om elke gelegenheid aan te grijpen om iedereen te wijzen op veilig gedrag bij de school. Van Hielke Verbree kreeg de school een pakket met spuitmallen, zodat er tijdelijke markeringen op de weg aangebracht kunnen worden om aandacht te vragen voor verkeersveiligheid.

Recente berichten
Call Now Button